El Patronat del Centre d’Investigació sobre Envelliment nomena María Blasco presidenta del seu Comité Científic

by | Feb 12, 2022 | Notícies

El centre continua fent passos a bon ritme per posicionar la Comunitat Valenciana com a referent mundial en la investigació d’avantguarda en biologia molecular i cel·lular de la genètica d’envelliment.

La Consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, Carolina Pascual, ha assistit a la reunió del Patronat de la Fundació del Centre Internacional per a la Investigació de l’Envelliment de la Comunitat Valenciana (ICAR) on s’ha donat a conéixer el nom dels integrants del Comité Científic de l’àmbit biomèdic que estarà liderat per la científica alacantina María Blasco.

Juntament amb María Blasco, formaran part del Comité Científic les investigadores Ángela Nieto, Linda Partridge, Pura Muñoz i Ana María Cuervo, i els investigadors Thomas Rando, Thomas Kirkwood, Izpizua-Belmonte i Manuel Serrano.

El Centre d’Envelliment continua fent passos a bon ritme per a posicionar la Comunitat Valenciana com a referent mundial en la investigació d’avantguarda en biologia molecular i cel·lular de la genètica d’envelliment i de biologia computacional i de sistemes d’intel·ligència artificial..

Membres del Comité Científic

María Blasco és directora del Comité Científic d’ICAR Es va doctorar en Bioquímica i Biologia Molecular en el Centre de Biologia Molecular «Severo Ochoa» sota la supervisió de Margaritas Salas i va treballar al laboratori Cold Spring Harbor de Nova York amb el Premi Nóbel Carol W. Greider.

Després del seu retorn a Espanya va constituir el seu propi grup d’investigació en el Centre Nacional de Biotecnologia (CSIC) i posteriorment va encapçalar el grup d’estudi sobre Telòmers i Telomerasa en el Centre Nacional d’Investigacions Oncològiques (CNIO), del qual ara és directora.

Ha publicat més de 200 articles en revistes científiques de prestigi internacional i actualment és referent mundial en l’estudi dels telòmers (els extrems dels cromosomes), i l’enzim que els controla, la telomerasa

Ha rebut el Premi Jaume I d’Investigació Bàsica, el Premi Nacional d’Investigació Santiago Ramón y Cajal, a més de ser «Ambaixadora Honoraria de la Marca Espanya» i sòcia de l’Associació de Dones Investigadores i Tecnòlogues (AMIT). També forma part de l’Alt Consell Consultiu.

Ángela Nieto és doctora en Bioquímica i Biologia Molecular, que desenvolupa el seu treball en l’Institut de Neurociències d’Alacant. La seua principal contribució ha estat l’impacte que la reactivació de programes embrionaris té en patologies de l’adult, incloent-hi la progressió tumoral, la fibrosi i el creixement i mineralització dels ossos.

Membre de l’Alt Consell Consultiu de la Generalitat Valenciana, del Comité Científic del Institut Curie a Paris, del Centre Nacional d’Investigacions Oncològiques (CNIO), entre d’altres. Premi Nacional d’Investigació.

Linda Partridge és una científica britànica que estudia la biologia i la genètica de l’envelliment i les malalties relacionades. Professor Weldon de Biometria en l’Institut d’Envelliment Saludable, University College London, i directora fundadora de l’Institut Max Planck per a la Biologia de l’Envelliment en Colònia, Alemanya

Pura Muñoz és doctora en farmacologia, destacada en l’estudi de l’envelliment cel·lular. Actualment, desenvolupa el seu treball en el Centre Nacional d’Investigacions Cardiovasculars Carles III (CNIC). Membre de l’Alt Consell Consultiu de la Generalitat Valenciana. Premi Nacional d’Investigació.

Experta en envelliment cel·lular a partir dels processos de regeneració i creixement dels teixits musculars. Les investigacions se centren en la possibilitat de regenerar teixits musculars humans.

Thomas Rando és biòleg i neuròleg de cèl·lules mare i professor de la Universitat de Stanford, on és director fundador del Centre Glenn per a la Biologia de l’Envelliment. També és cofundador i subdirector del Stanford Center on Longevity, director fundador de la Clínica de l’Associació de Distròfia Muscular de Stanford.

Thomas Kirkwood és biòleg anglés que va fer la seua contribució a la biologia de l’envelliment en proposar la teoria de l’envelliment del soma d’un sol ús. Actualment és investigador i Degà Associat per a l’Envelliment en la Universitat de Newcastle

Izpizua-Belmonte és bioquímic i farmacèutic espanyol, especialitzat en el camp de la biologia del desenvolupament. Exerceix la càtedra Roger Guillemin en el Laboratori d’Expressió Gènica de l’Institut Salk d’Estudis Biològics en La Jolla, Califòrnia.

Investiga els mecanismes cel·lulars i moleculars responsables del desenvolupament embrionari des del moment de la fertilització, i a partir d’un embrió unicel·lular, fins a la formació d’un organisme adult compost per milions de cèl·lules.

Manuel Serrano és bioquímic i biòleg espanyol. Treballa en l’Institut d’Investigació Biomèdica de Barcelona, on dirigeix el grup de «Cellurar plasticy and desease».

Reconegut internacionalment en el camp de la supressió de tumors, la senescència i l’envelliment. L’equip de Serrano va ser pioner en la generació de ratolins modificats genèticament resistents al mal i al càncer. Els interessos d’investigació del seu grup s’han estés a la reprogramació cel·lular en relació amb l’envelliment.

Ana María Cuervo és biòloga cel·lular. Ocupa la càtedra Robert and Renee Belfer per a l’estudi de malalties neurodegeneratives en la Universitat Yeshiva de Nova York i és professora titular de Biologia Molecular del Desenvolupament i de Medicina i codirectora del Centre d’Estudis sobre l’Envelliment. És considerada una experta en el camp de l’autofàgia, el procés pel qual les cèl·lules reciclen els seus residus i en la biologia molecular de l’envelliment.