Ximo Puig afirma que el Centre d’Envelliment fa els seus primers passos com a projecte que aspira a ser pol d’excel·lència per a Espanya i per a Europa

by | Nov 16, 2021 | Notícies

– El president i la consellera d’Innovació han assistit a la constitució del patronat fundacional de l’ICAR, un centre que serà una «referència» a nivell nacional i europeu.

– El responsable de la Generalitat assenyala que la iniciativa és el resultat de l’aliança entre entitats públiques i privades per a respondre a «un dels grans reptes d’aquest segle».

– Carolina Pascual señala que ICAR, que cuenta con una dotación inicial de 2,5 millones de euros, “forma parte de una estrategia global que tiene por objetivo principal atraer, retener y consolidar talento humano”.

Alacant El president de la Generalitat, Ximo Puig, afirma que, amb la constitució del patronat fundacional del Centre Internacional d’Investigació en Envelliment (ICAR, en les seues sigles en anglès) s’assisteix al naixement d’un projecte que serà un «referent» per a Espanya i per a Europa, ja que aspira a convertir Elx i Alacant en pol d’excel·lència en aquest camp.

El president ha assistit, amb la consellera d’Innovació, Universitats, Ciència i Societat Digital, Carolina Pascual, a la constitució del patronat fundacional de l’ICAR, un òrgan que ha comptat amb el suport d’empresaris de tota la província d’Alacant i que serà el punt de partida per a l’arrancada del projecte.

Aquest centre, com ha assenyalat el president, és fruit de la voluntat política i empresarial per respondre a una necessitat de la societat En aquest sentit, ha recordat que el 19% de la població supera hui els 65 anys, i que aqueix percentatge es duplicarà abans de 2050.

El responsable de la Generalitat ha assenyalat a més que la iniciativa dona mostra del dinamisme de la província i és el resultat de l’aliança entre entitats públiques i privades per a respondre a «un dels grans reptes d’aquest segle».

Amb aquest propòsit, treballarà per tal d’impulsar una «societat de respecte» amb l’ambició de ser un «hub» que conjumine ciència i coneixement al servei de les persones majors. «La ciència és l’única porta que obri el futur», ha dit també el president, que ha destacat el caràcter pioner d’aquest centre i ha expressat a més la seua voluntat de dotar-lo de la major inversió i que puga començar a funcionar com més prompte millor.

Investigació d’avantguarda

Durant la seua intervenció, Carolina Pascual ha defensat que «ICAR forma part d’una estratègia global que té com objectiu principal atraure, retindre i consolidar talent humà per a la formació d’equips d’investigació d’excel·lència i amb un impacte significatiu en la societat i economia valenciana, i per extensió en l’espanyola.

Al mateix temps, la consellera d’Innovació ha explicat que, amb un finançament inicial de 2,5 milions d’euros, es posa en marxa el centre «fent els primers passos: el projecte de l’edifici, l’atracció dels primers investigadors, la posada en marxa de la fundació i el condicionament de la primera estructura auxiliar fins que estiga l’edifici definitiu».

Amb la finalitat d’atraure talent investigador internacional a l’eix Alacant-Elx, «en aquest projecte s’han volgut involucrar empreses de tots els sectors per a contribuir a la investigació, el desenvolupament i la innovació», ha destacat la consellera.

Trucada internacional

Després de la signatura de patronat fundacional, s’establiran les directrius i les actuacions a emprendre per procedir a la contractació de la persona que ocuparà la gerència i del personal administratiu i, al mateix temps, durant el primer semestre de l’any, fer una trucada internacional per atraure a personal investigador de prestigi a la Comunitat, de manera que puguen començar a desenvolupar el seu treball, a l’empara d’ICAR, en les instal·lacions de la Universitat d’Alacant i la Universitat Miguel Hernández d’Elx.

El Centre Internacional d’Investigació en Envelliment naix amb l’objectiu de realitzar una investigació científicament excel·lent sobre l’envelliment des d’una perspectiva multidisciplinària, amb reconeixement internacional i amb l’aspiració de tindre un impacte social i econòmic positiu.

La investigació se centrarà en dos camps: investigació en biologia i en tecnologies disruptives aplicades a l’envelliment.

Entre les seues activitats destaca la investigació d’avantguarda en biologia molecular i cel·lular, de la genètica de l’envelliment i de biologia computacional i de sistemes d’intel·ligència artificial. També es planteja el desenvolupament de noves teràpies i biomarcadors per a malalties associades a l’envelliment. Serà un centre d’excel·lència i node d’interacció per a altres centres o instituts.